Kultura     | 17.03.2019. 09:36 |

Stojčetović: Često ljudi jedino uz pomoć crteža mogu progovoriti o problemu

FENA Sanda Hrkić

SARAJEVO, 17. marta (FENA) - Srbijanski umjetnik Goran Stojčetović razvio je, kroz ličnu umjetničku praksu, poseban sistem „dubinskog crteža“, koju već četiri godine prakticira i razvija u radu sa pacijentima Klinike za psihijatriju Vojno medicinske akademije (VMA) u Beogradu u suradnji sa njihovim stručnim timom psihologa i psihijatara. 

Radi se o tehnici koja je djelotvorna i za sve ljude koji žele da uđu u proces stvaralaštva. Krajnji rezultat ne mora da bude crtež kao umjetničko djelo, nego da kroz taj proces (koji traje satima) polaznik bolje upozna sebe, procijeni koje su mu tendencije i mogućnosti.      

- Taj moj princip uveden je u redovan proces liječenja pacijenata. Radim u Dnevnoj bolnici Klinike za psihijatriju VMA i Klubu liječenih psihoza. Stotine ljudi prošlo je dosad, s različitim problemima. Iskustvo je ogromno, a čeka nas veliki posao da to bude i definirano jer imamo značajne rezultate. Često ljudi jedino uz pomoć crteža mogu progovoriti o problemu - kazao je za Fenu Stojčetović.

Pojašnjava da svi koji to žele, mogu nastaviti crtati u grupi i udruženju 'Art Brut Serbia' koje je osnovao 2013. s idejom da se, kroz rad sa „laicima“ (ljudi izvan sistema umjetnosti) stvori, podrži, razvije, prikupi i promovira zanimljiva, drugačija i svježa umjetnička produkcija. Trenutno okupljaju tridesetak autora, koji sad već imaju značajnu umjetničku produkciju i izlažu je širom Evrope.

Taj princip rada sa pacijentima jedini je, kaže, te vrste na Balkanu. Za posjete Sarajevu, gdje je Stojčetović vodio radionicu 'dubinskog crteža', bilo je ideja da se sličan projekt radi i za potrebe ovdašnjih pacijenata.

- Svi na ovim prostorima imamo slična iskustva. To je normalan standard da se ljudi okrepljuju, revitaliziraju, promijene neke stavove, uvide potencijale i krenu dalje - naglasio je.     

Stojčetović kaže da je sarajevska radionica bila zahtjevnija, u odnosu na one što su ih ranije radili u Zagrebu i Skopju. Izrazio je zadovoljstvo zbog činjenice što su polaznici bili raznih starosnih dobi i stupnja obrazovanja.

- U neformalnom dijelu radionice najčešće se krene od automatizovane linije, spontanog švrljanja. Potom kroz razgovor i postepeno traganje za izrazom (oni stvaraju svojim linijama) dolazimo do glavnog motiva, koji je uvijek individualan i originalan jer se stvara u trenutku i ne može se ponoviti - priča on.

Mnogi od polaznika godinama nisu crtali pa su, kaže, iznenađeni rezultatom. Osjete i taj princip 'zašto nešto mijenjamo, zašto naše želje i projekcije sagledavamo iz drugog ugla i koliko možemo da ih mijenjamo'.   

-  Taj način je i najplodonosniji jer čovjek dolazi do vlastitih mehanizama da mijenja stvari. To je, po meni, put do slobode koji je i najbitniji - poručio je.  

Kustosi Nezavisne umjetničke asocijacije 'Remont' iz Beograda Miroslav Karić i Marija Radoš u Sarajevu su, u okviru regionalnog projekta 'Dobre prakse', razgovarali sa publikom o svom dugogodišnjem iskustvu profesionalnog rada u oblasti suvremene vizualne umjetnosti.

Marija Radoš kaže za Fenu da je poenta tog projekta da se mapiraju, upoznaju i prezentiraju nezavisne kulturne inicijative koje godinama 'guraju' pojedinci ili određene grupe (zvanične ili nezvanične). Opstaju na sceni i donose sadržaje koji bitno utječu na kulturu i kvalitetu kulturnog života u našim sredinama, ali nisu dovoljno vidljivi.

- Ovim projektom namjera je da budemo kanali koji umjetnicima omogućavaju da lakše putuju, da znaju gdje se mogu prijaviti, izlagati svoj rad u regiji. Mora postojati neka infrastruktura i neki tok, da se mi kao profesionalci između sebe poznajemo da bismo potom umjetnicima omogućili i uputili ih na određene prostore u regiji za koje oni možda ne znaju, a bili bi adekvatni za izlaganje njihovog rada - naglasila je.    

Remont (www.remont.net) je dinamična organizacija koja je od osnivanja 1999. prošla razne faze razvoja i prevazilaženja poteškoća u nastojanjima da održava i poboljšava profesionalne standarde u prezentaciji i popularizaciji suvremene umjetnosti. Osim izlagačke djelatnosti i više od 300 programa domaćih i stranih autora izvedenih u galerijskom prostoru, Asocijacija je aktivna i u drugim oblastima kao što su izdavaštvo, edukacija, animacija publike, lobiranje u oblasti kulturne politike.

Domaćin umjetnicima iz Beograda bilo je Udruženje za savremenu umjetnost Sklop čiji je idejni tvorac i direktorica Sandra Bradvić historičarka umjetnosti porijeklom iz Tuzle, koja je godinama živjela u Švicarskoj. To udruženje osnovala je u namjeri da poveže istraživački rad iz oblasti umjetnosti, ali i promovira umjetnike kroz organiziranje izložbi.

Udruženje "Sklop" partner je nagrade "The Zvono Award" za mlade umjetnike iz BiH do 35 godina. Ta nagrada dio je internacionalne mreže koju čine slična udruženja iz 12 država jugoistočne Evrope. U svakoj od država članica nagrada je dobila ime po jednom umjetniku ili umjetničkoj grupi koji su doprinijeli razvoju moderne i savremene umjetnosti. U BiH nagrada "Zvono" dodjeljuje se od 2006., a ime je dobila po likovnoj grupi "Zvono" (Sarajevo, 1982-1992). Od 2006. do 2016. nagradu "Zvono" u BiH organizirao je Centar za savremenu umjetnost Sarajevo (SCCA), a od 2017. tu funkciju je preuzelo Udruženje "Sklop".

Po riječima Miroslava Karića, Sandra Bradvić iz Udruženja 'Sklop' je članica žirija za dodjelu ovogodišnja nagrade u Srbiji "Dimitrije Bašičević Mangelos". Tu nagradu označio je, između ostalog, i kao doprinos internacionalnoj vidljivosti mlađe generacije umjetnika u regiji.

(FENA) B. D.

Vezane vijesti

Srbija: Brnabić će raspisati nove beogradske izbore za 2. lipnja

Info eTwinning dani u Sarajevu i Mostaru

Vučević: Rok za izbore 2. lipnja je prilika za spuštanje tenzija među strankama

Promo

M:tel: Savršena kombinacija – Huawei telefon i pametni sat s popustom

M:tel: Stiglo nam je Proljeće!

Predstava 'Kako sam se nadala dobro se nisam udala' u BKC Sarajevo