SARAJEVO, 16. aprila (FENA) - Iranski kulturni centar u Sarajevu je povodom Svjetskog dana umjetnosti podsjetio na bogata djela perzijskog pjesnika, teoretičara sufizma i hagiografa Ebu Hamida bin Ebu Bekr Ibrahima, poznatijeg pod pseudonimima Feridudin i Attar.
Ostvario je ogroman uticaj na perzijsku poeziju i sufizam. Njegova djela govore malo o njegovom životu, ali svjedoče da se bavio apotekarstvom (attar per.apotekar) i lično brinuo o veoma velikom broju klijenata. Ljudi kojima je pomagao u apoteci su mu povjeravali svoje nedaće, a to je Attara duboko pogađalo.
Na kraju je napustio svoju apoteku i mnogo putovao. U Bagdad, Basru, Kufu, Mekku, Medinu, Damask, Harezm, Turkestan i Indiju. Na svojim putovanjima se upoznao sa sufijskim šejhovima da bi po povratku u rodni grad poromovirao ideje sufizma.
Još od djetinjstva ohrabren od svog oca, Attar je bio zainteresiran za sufizam, sufijske izreke i način života, kao i da je njihove velikane smatrao svojim duhovnim vodičima. Attar je ubijen kada mu je bilo 78 godina u masakru koji su Mongoli počinili u Nišapuru 1221. godine. Danas se u Nišapuru nalazi njegov mauzolej koji se sagradio vladar, turkijski pjesnik i filozof, Ali - Šir Navai u 16. st.
Najpoznatija njegova djela su Divan, Asrarname (Knjiga tajni), Govor ptica, Mosibatname (Knjiga o ožalošćenju), Elahiname (Knjiga o Božanskom), Džavahirname (Knjiga o draguljima), Šarhol-qalb (Stanja srca).
- Govor ptica je zasigurno njegovo djelo za koje se pročulo i do Balkana, a čuvenu Asrarnamu je poklonio Mevlani Rumiju. Govor ptica govori o pticama svijeta predvođenim pupavcem, koje počinju potragu za svojim kraljem, Simurgom. Njihova potraga ih vodi kroz sedam dolina, a u prvoj od njih su suočeni sa stotinu poteškoća - navodi se u saopćenju IKC-a Sarajevo.
U tom djelu, smatra Enisa Grabus iz IKC-a, Attar je opisao sedam etapa duhovnog putovanja, a to su: Dolina traženja, u kojoj putnik počinje da odbacuje sve dogme, vjerovanja i zablude, potom, Dolina ljubavi, gdje se odbacuje razum zarad ljubavi, Dolina spoznaje, gdje svjetsko znanje postaje krajnje beskorisno, Dolina zadovoljstva, u kojoj se sve želje i privrženosti svijetu odbacuju. Ovdje ono što se predstavlja da je stvarnost, nestaje.
Peta etapa je Dolina jedinstva, u kojoj putnik shvata da je sve povezano i da je Voljeni (Bog) iznad svega, uključujući harmoniju, mnoštvo i vječnost, potom Dolina učenja, gdje je zahvaljujući ljepoti Voljenog, putnik postao zbunjen i, obuzet strahopoštovanjem, shvata da on ili ona nikada nije ništa znao ili shvatio.
Na kraju, je Dolina siromaštva i uništenja, gdje biće nestaje u svemiru i putnik postaje vanvremensko postojanje.
(FENA) M. B.