Ibrahim Spahić ,predsjednik GDS BiH i predsjedavajući Ustavno -pravne komisije Doma naroda PS BiH//2000-2002/ u vrijeme usvajanja prvog Izbornog zakona u PS BiH ,a polazeći od nužnih reformi kojie se na ekonomskom i socijalnom planu očekuju od bosanskohercegovačkog društva i odgovornosti i obaveza preuzetih Sporazumom o pridruživanju EU,kao i plebiscitarna podrška građana i društvenih subjekata i državnih institucija izražena u zahtijevu za kanddatski status za članstvo u EU ,ističe da nas obavezuju na kreativan i odgovoran pristup promjenama Ustava BiH i Izbornog zakona BiH.
Primljeni smo u članstvo Vijeća Evrope 24.4.2002. nakon usvajanja Izbornog zakona. Imamo dvije decenije iskustva sa Izbornim zakonom i njegovim amandmanskim usklađivanjem/posebno kada je riječ o pravima predstavnika manjinskih zajednica temeljem Zakona BiH o njihovim pravima/ sa evropskim standardima kroz različite izborne cikluse.Sada je krajnje vrijeme za promjene i usvajnje novih izbornih standarda u BiH.ukoliko želimo biti dio EU,naglasio je Spahić.Na tim pitanjima sam radio u PSBiH i posebno na ekonomskom ,kulturnom i naučnom razvoju BiH,socijalnoj i zdravstvenoj zaštiti pitanjima direktnih izbora za sve nivoe vlasti,pravima svih manjina,jačanju civilnog društva,stvranju funkcionalne decentralizovane državne strukture i donošenja Zakona o Sarajevu, glavnom gradu BiH,regionalnim politikama i dobrosusjedskim odnosima i interparlamentarnloj globalnoj javnoj diplomaciji.Izborni zakon je nakon Ustava zemlje najznačajniji zakon i od suštinskog značaja za budućnost odnosa u BiH.
U skladu sa tim smatram da sadašnja diskusija o promjenama i amandmanima na Izborni zakon podrazumijeva samopoštovanje vlastite povijesti i bogastva kulturnih raznolikosti naše zemlje i poštovanje Evropske konvencije o ljudskim pravima koja je nadređena svim članovima našeg Ustava/Aneks IV/ i odluka Evropskog suda za ljudska prava. Na toj osnovi treba sustavno raditi i odlučivti u PSBiH i na bazi opšedruštvenog konsenzusa osigurati kvalitetnije uslove za život građana BiH.
Neophodna nam je unutrašnja,demokratska konsolidacija i kohezija,sigurnost i stabilnost, mir i sloboda i potpuna jednakopravnost svih judi i zajednica..Na taj način jedino je moguće jačanje međunarode pozicije .savremene ,samostalne, nezavisne i suverene države BiH
Polazeći sa tih osnova ističem da je ključno osigurati elektronsko glasanje i skeniranje svakog glasačkog listića,kao i uvođenje obaveznog glasanja i pomjeranje prava na glasanje i biranje sa 17 godina.Nužno je osigurati da se urede birački spiskovi i izmjene odluke o radu biračkih odbora i promatrača ,kao i da se rezultati izbora objavjuju blagovremeno i bez kašnjenja, u skladu sa standardima dobrog upravljanja izbornim procesom
Bitno je i osigurati transparetno i blagovremeno glasanje dijaspore u situaciji kada značajan dio bosanskohercegovačkog stanovništva živi i radi izvan zemlje.
Sve liste trebaju poštovati gender i važno je da 50 % žena i 50 % muškaraca budu na listama i u izbornom procedurom treba se osigurati isti omjer izabranih.
Svaki kandidt i lista imaju obavezu da javno objave izborni program u okviru predizborne kampanje i da imaju jednak tretman u svim medijima.
Liste predlažu stranke koalicije i nezavisni kandidati ali du izabrani odbornici,poslanici i načelnici i gradonačelnici "vlasnici"mandata koji osvoje.
Izuzetno je važno i obavezno uvođenje instituta vanrednih izbora bez kojeg nije moguće obezbjediti demokratsku volju građana..
Jedno od racionalnih rješenja je da se opšti i lokalni izbori održavaju u isto vrijeme ,kao i da se u svim opštinama i gradovima odbornici, načelnici i gradonačelnici biraju putem direktnih izbora.. Na kantonalnom,entiteskom i državnom nivou svi poslanici treba da se biraju direktno i u istom izbornom ciklusu sa lokalnim izborima.
Domovi za zaštitu nacionalnih interesa na svim nivoima zakonodavne vlasti trebali bi da se biraju tako da se osigura učešće svih nacionalnih zajednica uključujuci i predstavnike nacionalnih manjina.. Izbornim zakonom bi bilo izričito zabranjeno da jedan izabrani kanditat obnaša dvije ili više funkcija u zakonodavnoj vlasti,kao i da ne može sudjelovati u izvršnoj vlasti..
Kandidati za Predsjedništvo BiH bi se predstavili i birali na direktnim izborima.na cijeloj teritoriji BiH. Konačan izbor četri člana bi bio na PSBiH na temelju izbornih rezultata sa liste najbolje plasiranih kandidata.Posebno je bitno programsko predstavljanje i potvrđivanje izora kandidata na PS BiH.Nužno je osigurati obavezno učešće kandidata u predizbornoj kampanji u javnim debatama.Svake godine jedan od izabranih članova bio bi Predsjednik Predsjedništva BiH
Predsjedništvo BiH treba da ima isti broj žena i muškaraca i da u svom sastavu ima ravnopravnu zastupljenost nacionalnih zajednica.
VM BiH bi birala PSBiH na prijedlog stranke/koalicije koja daje, na osnovu rezultata izbora,mandatara za sastav VM, Imamo šansu koju ne treba propustiti da se u predizbornoj godini do kraja septembra 2021./ obilježavamo dvadesetu godišnjicu od usvajnja prvog Izbornog zakona BiH /saberemo i dogovorimo i učinimo odlučujući korak na putu unutrašnjih i euroatlantskih integracija.,izjavio je Spahić.
Napomena: Fena se ograđuje od objavljenih informacija u ovoj rubrici i odgovornost za njihov sadržaj snose isključivo njihovi autori, odnosno pošiljatelji.
(FENA) M. L.